Cision Finlandilla innostuttiin tällä viikolla ystävänpäiväkorttikampanjasta, jonka avulla Helsingin Seniorisäätiö tavoittelee asukkailleen ystävänpäivätervehdyksiä. Kampanjan sympaattinen ja käytännönläheinen tavoite herätti vilpittömän ajatuksen, että jokainen ihminen on vähintäänkin yhden postikortin arvoinen. Cisionilla pistettiinkin nopeaan tahtiin pystyyn korttitalkoot, joissa kirjailtiin yhteistuumin ystävyysaiheisilla värssyillä varustettuja kirjeitä ja kortteja Seniorisäätiön asukkaille. Vanhan totuuden paikkansapitävyys tuli jälleen todistettua – jaettu ilo todella on kaksinkertainen ilo!
Ystäväni-kampanjasta on helppo poimia muutama keskeinen tekijä, jotka kannattaa pitää mielessä hyväntekeväisyysprojektin tai -hankkeen viestinnässä:
1) Välitä kampanjan kohderyhmän tarve yleisölle
Monen meistä on helppo asettua Seniorisäätiön asukkaiden asemaan ja ymmärtää odottamattomasta ystävänpäivätervehdyksestä saajalleen aiheutuva ilo. Kampanjan menestyksen kannalta onkin ensiarvoisen tärkeää välittää kohderyhmän tarve ja auttajien konkreettisesti aikaansaama parannus tilanteeseen.
2) Aseta selkeä tavoite
Olipa tavoitteena sitten merkittävän rahamäärän tai 600 postikortin kerääminen, kannattaa kampanjan tavoite tuoda esille mahdollisimman selkeästi. Näin kampanjan kohdeyleisölle muodostuu selvä kuva siitä, millä tavoin heidän panoksensa edistää tavoitteen täyttymistä.
3) Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa
Kampanjan jalkauttaminen on tänä päivänä helpompaa kuin koskaan, joten sosiaalisen median tarjoamista mahdollisuuksista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Muista myös sisällyttää kotisivuillesi tai blogiisi Share-toiminto, jotta kaikki aiheeseen liittyvä uutisointi on helposti jaettavissa eteenpäin.
4) Tee osallistumisesta riittävän helppoa
Hyvätkin ideat ja hankkeet voivat jäädä pelkiksi koristeiksi Facebook-seinille, mikäli osallistuminen edellyttää liikaa vaivannäköä, aikaa tai rahaa. Vastaavasti kynnys lähteä mukaan Seniorisäätiön kampanjan kaltaiseen projektiin on matala, kun jo pienilläkin aika- ja materiaalipanostuksilla on mahdollista auttaa ja tuottaa iloa.
Yritystasolla hyvää voi luonnollisesti tehdä monin eri tavoin yrityksen intresseistä ja käytettävissä olevista resursseista riippuen. Uusi Lastensairaala 2017 -hanke on erinomainen esimerkki hyväntekeväisyysprojektista, johon yritykset ovat innolla panostaneet. Hyvää asiaa voi auttaa myös antamalla omaa asiantuntemustaan tärkeäksi katsomansa hankkeen tai järjestön käyttöön Cision Finlandin ja HOPE – Yhdessä & Yhteisesti ry:n yhteistyön tapaan.