SANOMALEHDET
23.3.2015
Etelä-Suomen Sanomat siirtyy tabloidiin.
Etelä-Suomen Sanomat siirtyy ensi vuoden alussa tabloid-kokoon. Samalla lehden sisältöjä uudistetaan.
– Pienempi sivukoko on lukijoille helppokäyttöisempi. Samalla se mahdollistaa juttujen paremman rytmittämisen ja mukavamman lukukokemuksen, kuvailee Etelä-Suomen Sanomien päätoimittaja Perttu Kauppinen tiedotteessa.
Myös lukijat ja ilmoittajat ovat viime vuosina kyselleet tabloidin perään. Etelä-Suomen Sanomat aikoo kerätä tämän vuoden aikana kokemuksia ja mielipiteitä siitä, miten lehteä tulisi kehittää.
Samaan aikaan Etelä-Suomen Sanomien kanssa tabloidiin siirtyvät Savon Sanomat, Keskisuomalainen ja Karjalainen. Yhteinen lehtiformaatti on eduksi, sillä maakuntalehdet tekevät paljon yhteistyötä sisällön osalta.
20.3.2015
Alma Media suunnittelee Lapin lehtien toimintojen yhdistämistä
Alma Media kaavailee Lapin läänissä ilmestyvien kahden päivälehtensä, Lapin Kansan ja Pohjolan Sanomien, tuotantotapaan merkittäviä uudistuksia. Suunnitelman mukaan lehtien toimitukset, mediamyynti ja tuotanto yhdistettäisiin niin, että kesäkuun 2015 alusta Lapin alueella ilmestyisi käytännössä yksi 6-päiväinen sanomalehti, Lapin Kansa. Sen toinen painos jaettaisiin osittain erisisältöisenä Pohjolan Sanomina Kemi-Tornio-alueella.
Samassa yhteydessä lehtien verkko- ja mobiilipalvelut uudistetaan. Sisällöt olisivat verkossa pääosin vain tilaajien käytettävissä. Lehden ilmestymistä muutettaisiin suunnitelman mukaan lisäksi niin, että viikonvaihteessa lauantain lehden välissä ilmestyisi uusi sunnuntainumero nimeltään Sunnuntai. Lisäksi sunnuntaina julkaistaisiin kokonaan uusi digilehti.
Lapin Kansan, Uuden Rovaniemen, Pohjolan Sanomien ja Lounais-Lapin henkilöstölle on annettu kutsu yhteistoimintaneuvotteluihin. Työnantajan arvion mukaan suunnitelman toteutuessa mahdolliset henkilöstövaikutukset vähentävät Lapin lehtien henkilöstön tarvetta enimmillään 30 henkilötyövuodella. Yhteistoimintaneuvottelut koskevat noin 130 henkilöä.
20.3.2015
Markku Niskanen Helsingin Sanomien ja Sanoma Lifestylen kuvatoimintojen johtoon
Markku Niskanen on nimitetty 15.4. alkaen Helsingin Sanomien kuvapäälliköksi ja kuvatoimituksen esimieheksi. Hän vastaa uudessa tehtävässään Helsingin Sanomien kuvatoimituksen päivittäisestä työnjohdosta ja kuvailmaisun kehittämisestä kaikissa HS:n kanavissa. Lisäksi Markku Niskanen jatkaa myös nykyisessä tehtävässään Sanoma Lifestylen kuvapäällikkönä.
Ennen nykyistä tehtäväänsä Niskanen toimi Helsingin Sanomien kuvatoimituksen esimiehenä viiden vuoden ajan. Hän on myös työskennellyt valokuvaajana, kuvatoimittajana ja kuvapäällikkönä Otavamediassa sekä koulutussuunnittelijana Tampereen Yliopistossa.
16.3.2015
Sanoman Flou-palvelu kokoaa yhteen sisältöjä eri medioista
Sanoma tuo markkinoille Flou-palvelun, joka koostaa sisältöjä aikakauslehdistä, sanomalehdistä, tv:stä, radiosta ja verkkopalveluista.
Flou-palvelussa käyttäjän oma sisältövirta elää käytön mukaan ja sitä voi myös personoida valitsemalla itseään kiinnostavia aiheita. Rinnalla kulkee toimitettu sisältövirta, johon Flou poimii päivittäin ajankohtaisia aiheita.
Flou-palvelussa löytyy satoja tuhansia artikkeleita ja valikoima kasvaa päivittäin. Palvelun sisältö koostuu Sanoma Media Finlandin sanomalehdistä, aikakauslehdistä ja verkkojulkaisuista sekä Fokus Median, Pop Median ja Long Playn sisällöistä. Mukana on myös tv- ja radio-ohjelmia.
4.3.2015
Alma Median Kainuun lehtiliiketoiminnan myynti toteutunut
Alma Median sanomalehtiliiketoiminta Kainuussa on helmikuun 2015 alussa tiedotetun aikeen mukaisesti siirtynyt uudelle omistajalle, SLP Kustannus Oy:lle.
Suomalainen Lehtipaino Oy:n tytäryhtiön omistukseen siirtyivät 7-päiväinen Kainuun Sanomat sekä 2-päiväiset Koti-Kajaani, Ylä-Kainuu, Kuhmolainen ja Sotkamo-lehti. Lehtien yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2014 oli noin 11,5 miljoonaa euroa. Lehtien työntekijät siirtyvät uuden omistajan palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä. Lehtien henkilöstövahvuus on 74.
YLEISAIKAKAUSLEHDET
18.3.2015
Costume uudistui kuukausilehdestä sähköiseksi trendioppaaksi
Vuoden 2014 lopulla printtilehdestä verkkojulkaisuksi muuttunut Costume.fi palvelee jatkossa sähköisenä trendioppaana. Uusitusta sivustosta on muokattu entistä vuorovaikutuksellisempi yhteisömedia, josta löytyy myös käyttäjiensä itse tuottamaa sisältöä.
Sähköisen julkaisun kohderyhmänä ovat 18–30-vuotiaat nuoret aikuiset, ja heistä ensisijaisesti naiset, jotka ovat kiinnostuneita shoppailusta, muodista, kauneudesta, viihteestä ja ”katu-uskottavasta” elämäntavasta. Sähköisten palvelujen kehitys ja päivittäisen sisällön monipuolistaminen olivat tarpeen kohderyhmän siirtyessä yksinomaan verkkoyhteisön jäseniksi.
11.3.2015
Olivia terävöittää linjaansa
Naistenlehti Olivia terävöittää sisältöään ja ulkoasuaan. Jatkossa lehti nostaa esiin entistä vahvemmin naisia kiinnostavia puheenaiheita. Uudistus pohjautuu kohderyhmätutkimuksiin. Lukijoita puhuttelevan sisällön ja visuaalisuuden lisäksi tarkoitus on nostaa esille lehden lifestylepuolta. Muoti ja kauneus pysyvät Oliviassa kuitenkin jatkossakin vahvassa asemassa.
Olivian ensimmäinen uudistunut numero ilmestyy tilaajille keskiviikkona 11.3., ja on kaupoissa torstaina 12.3.
11.3.2015
Matkaopas-lehti uudistuu
Matkaopas uudistuu palvelemaan entistä laajempaa kohderyhmää ja ottaa erityisesti huomioon aktiivisesti reissaavat 55-plussat.
Jokaisessa numerossa on elämyksellisiä kaukokohteita, hyvän olon liikuntamatkoja ja vinkkejä viikonloppumatkailijalle. Lehdessä on aina 16-sivuinen kaupunkiopas, johon on koottu kolmen ajankohtaisen kaupungin valikoidut ruokapaikat, yllättävät nähtävyydet ja parhaat vinkit. Uudistuksen myötä lehden sisältöä on laajennettu palvelemaan myös matkailuun ja omaan hyvinvointiinsa satsaavaa yli 55-vuotiaiden kohderyhmää, jolla on sekä kulutuskykyä että omaa aikaa.
RADIO & TV
12.3.2015
Yle nimitti uusia kirjeenvaihtajia
Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminta on nimittänyt uudet kirjeenvaihtajat Moskovaan, Pekingiin ja Tukholmaan.
Moskovan-kirjeenvaihtajaksi on valittu toimittaja Kerstin Kronvall, 56. Hänen kaksivuotinen kautensa alkaa 1. syyskuuta 2015. Kronvall siirtyy Moskovaan Kiovasta, missä hän on parhaillaan puolen vuoden komennuksella Ylen Ukrainan-kirjeenvaihtajana.
Ylen Aasian-kirjeenvaihtajaksi lähtee toimittaja Mika Mäkeläinen, 49. Hän aloittaa kaksivuotisen kautensa Pekingissä 1. syyskuuta 2015.
Ylen Pohjoismaiden kirjeenvaihtajana aloittaa toimittaja Hannele Muilu, 47. Hän siirtyy Tukholmaan 1.9.2015 kahdeksi vuodeksi. Muilu on toiminut Ylessä muun muassa politiikantoimittajana sekä EU-kirjeenvaihtajana Brysselissä.
6.3.2015
Sami Tenkanen Nelonen Median radioiden johtoon
Nelonen Median radioiden johtajaksi on nimitetty aiemmin sisältöjohtajana toiminut Sami Tenkanen. Radio Aallon ja Radio Suomipopin ohjelmajohtajana toiminut Jussi Suvanto on samassa yhteydessä nimitetty Nelonen Median radioiden sisältöjohtajaksi.
Sami Tenkanen tuli Nelonen Median radioihin ohjelmapäälliköksi vuonna 2007 käynnistämään silloin aloittanutta Radio Rockia.
2.3.2015
Antti Oksanen Yle Uutisiin taloustoimituksen esimieheksi
Yleisradion Uutis- ja ajankohtaistoiminnan taloustoimituksen esimieheksi on nimitetty VTM Antti Oksanen, 46.
Oksanen siirtyy Yleen markkinatutkimus- ja analyytikkoyhtiö IDC Finlandin maajohtajan tehtävästä. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Talentumin verkkokehityksen johtajana, Tietoviikko-lehden päätoimittajana ja Talentumin Yhdysvaltain-kirjeenvaihtajana.
Oksanen aloittaa työnsä Yleisradiossa viimeistään kesäkuun alussa. Siihen asti taloustoimituksen vt. esimiehenä jatkaa Antti Parviala.
MUUT
16.3.2015
Sanoman Flou-palvelu kokoaa yhteen sisältöjä eri medioista
Sanoma tuo markkinoille Flou-palvelun, joka koostaa sisältöjä aikakauslehdistä, sanomalehdistä, tv:stä, radiosta ja verkkopalveluista.
Flou-palvelussa käyttäjän oma sisältövirta elää käytön mukaan ja sitä voi myös personoida valitsemalla itseään kiinnostavia aiheita. Rinnalla kulkee toimitettu sisältövirta, johon Flou poimii päivittäin ajankohtaisia aiheita.
Flou-palvelussa löytyy satoja tuhansia artikkeleita ja valikoima kasvaa päivittäin. Palvelun sisältö koostuu Sanoma Media Finlandin sanomalehdistä, aikakauslehdistä ja verkkojulkaisuista sekä Fokus Median, Pop Median ja Long Playn sisällöistä. Mukana on myös tv- ja radio-ohjelmia.
10.3.2015
Sandra van Vreedendaal Sanoma-konsernin viestintäjohtajaksi
Sandra van Vreedendaal on nimitetty Sanoman viestintäjohtajaksi (Chief Communication Officer) 9.3.2015 alkaen. Hän vastaa Sanoman konserniviestinnästä ja raportoi toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukoselle.
Hollantilainen van Vreedendaal on työskennellyt vuodesta 2006 alkaen eri tehtävissä The Walt Disney Companyn EMEA-alueella, viimeksi nimikkeellä Vice President, Regional Communications. Ennen Disneytä hän on toiminut PR- ja konserniviestintätehtävissä johtavissa teknologiayhtiöissä Euroopassa, mm. Cisco Systemsissä.
4.3.2015
Alma Median Kainuun lehtiliiketoiminnan myynti toteutunut
Alma Median sanomalehtiliiketoiminta Kainuussa on helmikuun 2015 alussa tiedotetun aikeen mukaisesti siirtynyt uudelle omistajalle, SLP Kustannus Oy:lle.
Suomalainen Lehtipaino Oy:n tytäryhtiön omistukseen siirtyivät 7-päiväinen Kainuun Sanomat sekä 2-päiväiset Koti-Kajaani, Ylä-Kainuu, Kuhmolainen ja Sotkamo-lehti. Lehtien yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2014 oli noin 11,5 miljoonaa euroa. Lehtien työntekijät siirtyvät uuden omistajan palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä. Lehtien henkilöstövahvuus on 74.
2.3.2015
Sanoma Digital suunnittelee MSO.fi-verkkokaupan lopettamista
Sanoma Digital suunnittelee MSO.fi-verkkokauppakeskuksen toiminnan lopettamista. MSO.fi on vuonna 2013 perustettu palvelu, jossa on tällä hetkellä 230 verkkokauppiasta ja valikoimissa 50 000 tuotetta.
”Verkkokauppa on Suomessa erittäin kovassa kilpailutilanteessa. Emme ole MSO.fi:n konseptilla onnistuneet saavuttamaan kannattavuustavoitteitamme eikä käännettä parempaan ole lyhyellä tähtäimellä näkyvissä”, Sanoma Digital – Finlandin liiketoimintajohtaja Marja-Leena Tuomola toteaa.
Kaupankäynti palvelussa jatkuu normaalisti, kunnes lopulliset päätökset asiassa tehdään muutaman viikon kuluessa.