SANOMALEHDET

21.9.2015
Alma Aluemedia modernisoi toimintamalliaan ja käynnistää yhteistoimintaneuvottelut
Alma Media Oyj:n alue- ja paikallislehtiyksikkö Aluemedia aloittaa yhteistoimintaneuvottelut toimintansa uudelleenjärjestämiseksi. Neuvottelut koskevat Aluemedian kustannusliiketoiminnan koko henkilöstöä lukuun ottamatta Lapin lehtiä. Aluemediaan kuuluva paino- ja jakeluyhtiö Alma Manu Oy ei kuulu neuvottelujen piiriin.

Uudelleenjärjestelyissä tarkastellaan kaikkia toimintoja niin toimituksissa, valmistuksessa, myynnissä, asiakaspalveluissa kuin tukitoiminnoissakin. Myös rakenteelliset muutokset, kuten ilmestymispäivien vähentämiset paikallislehdissä, ovat mahdollisia. Aluelehtien (Aamulehti ja Satakunnan Kansa) ilmestymispäivien vähentäminen ei ole suunnitelmissa.

Alma Aluemedian alustavan näkemyksen mukaan henkilökunnan määrä saattaa vähentyä suunniteltujen toimien johdosta enimmillään 85 henkilötyövuodella. Neuvottelujen piirissä on kaikkiaan noin 500 henkilöä.

Alma Aluemedia kustantaa Aamulehteä, Satakunnan Kansaa, Lapin Kansaa/Pohjolan Sanomia sekä paikallis- ja kaupunkilehtiä eri puolilla Suomea.  Paino- ja jakeluyhtiö Alma Manu Oy kuuluu myös Aluemediaan.
16.9.2015
Sanomalehtiä luetaan yhä useammin mobiilisti
Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan jo neljännes suomalaisista lukee viikoittain sanomalehteä tabletilla tai lukulaitteella. Matkapuhelin on tablettia suositumpi sanomalehden lukuväline: 40 prosenttia suomalaisista lukee sanomalehteä matkapuhelimesta. Vuodessa niin tablettilukijoiden kuin matkapuhelimella lukevien määrä on kasvanut viisi prosenttiyksikköä.

Ylivoimaisesti eniten sanomalehteä luetaan painettuna versiona. Liki 80 prosenttia suomalaisista lukee painettua sanomalehteä joka viikko. Noin puolet suomalaisista käyttää vahvasti sekä perinteisiä että digimedioita. Luetuin kaupallinen media on Sanoman julkaisema Ilta-Sanomat.

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja sen toteuttaa TNS Gallup Oy.

31.8.2015
Sanomapainon yt-neuvottelut päätökseen
Huhtikuussa alkaneet yt-neuvottelut Hämeen Painossa ovat päättyneet. Kesän yli kestäneen selvitysvaiheen jälkeen Sanomapaino on päättänyt sulkea Forssassa toimivan painolaitoksensa. Painon toiminta loppuu tänään 31.8. Päätös johtaa kaikkiaan 54 työsuhteen loppumiseen.

Sanomapainoon kuuluu jatkossa kaksi painoa, Sanomala Vantaalla ja Savon Paino Varkaudessa. Forssassa painettujen Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien tuotantoa keskitetään näihin painoihin ja lisäksi Ilta-Sanomia painetaan osittain myös muissa sanomalehtipainoissa.

RADIO & TV

17.9.2015
Pääministerin puheella yli 1,5 miljoonaa tv-katsojaa
Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) puhetta Yle TV1:llä seurasi keskiviikkoiltana 16.9. enimmillään noin 1,55 miljoona tv-katsojaa. Esimerkiksi presidentin vaalin tulosiltaa vuonna 2012 katsoi 1,3 miljoonaa suomalaista. Esimerkiksi yleisurheilun MM-kilpailujen keihäsfinaalia seurasi vain 1,1 miljoonaa katsojaa tv:n kautta.

Puhe lähetettiin myös Yle Radio Suomessa ja Yle Areenassa, jossa lähetystä seurattiin yhtä aikaa enimmillään 42 000 päätelaitteelta.
1.9.2015
Ylen radiouutiset täytti 50 vuotta
Ylen ensimmäinen oma radion uutislähetys kuultiin 5.9.1965 kello 21.00.
Radiouutisten 50-vuotismerkkipäivän kunniaksi paljastettiin perjantaina 4.9. muistolaatta Helsingin Unioninkadulla, jossa Yleisradion oma uutistoiminta aikanaan aloitettiin.

MUUT

18.9.2015
Sanoma vaihtaa toimitusjohtajaa
Harri-Pekka Kaukonen lopettaa Sanoman toimitusjohtajana välittömästi. Sanoman hallitus on nimittänyt talousjohtaja Kim Ignatiuksen väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi.

Harri-Pekka Kaukonen aloitti Sanoman toimitusjohtajana tammikuussa 2011. Sitä ennen hän työskenteli Fazer Groupin ja McKinsey & Companyn palveluksessa.

16.9.2015
Suomen Teollisuussijoituksen digitaalinen vuosijulkaisu kisaa Eddie & Ozzie –voitosta
Suomen Teollisuussijoituksen digitaalinen vuosijulkaisu 2014 on valittu kansainvälisen Eddie & Ozzie Awards -kilpailun finaaliin. Vuoden 2015 alussa digitaaliseksi muuttunut vuosijulkaisu kilpailee kategoriassa Ozzies Digital / Standalone Digital B-to-B Magazine. Julkaisu on yksi kategorian viidestä finalistista. Sen konseptoinnista ja toteutuksesta vastasi Head Office Finland teknisenä yhteistyökumppaninaan Mediataivas.

Eddie & Ozzie Awards -kilpailuun osallistui tänä vuonna yli 2 800 ehdokasta, joista finalistit valitsi yli 300:sta alan ammattilaisesta koottu paneeli.

mzugovic@themxgroup.com'

About

This author has yet to write their bio.
Meanwhile lets just say that we are proud contributed a whopping 56 entries.