Toimittajat suosivat sähköpostia yhteydenottokeinona. Yli 90 % toimittajista on sitä mieltä, että sähköposti on paras keino pitchata heille. Tässä blogissa esitellään parhaita pitchaus-käytäntöjä, joista sekä toimittajat että viestijät ovat samaa mieltä.
1. Lähetä pitchit varsinaiselle vastaanottajalle (to) piilokopion (bcc) sijaan
Jokaisen sähköpostilla tehdyn pitchin pitää olla yksilöllinen ja luotu juuri tietylle toimittajalle. 58 % toimittajista kertoo, että he kiinnostuvat pitchistä jos viestijä osoittaa tietävänsä toimittajan aikaisemmista jutuista.
Ottaessa yhteyttä toimittajaan viestijä pyytää heitä käyttämään aikaa tutkimiseen ja kirjoittamiseen, joten miksi hän ei osoittaisi samaa kunnioitusta ja ottaisi selvää toimittajan kiinnostuksen kohteista.
Automatisoidut pitchit lisäävät saapuvan sähköpostin määrää ja saavat toimittajat epäilemään aihetta. Massalähetetyt pitchit eivät myöskään ole tehokkaita. Yli 95 % pitcheistä jää ilman vastausta, joten massalähettämisellä varmistetaan vain juttuaiheen hylkääminen.
2. Tiedosta ja ymmärrä toimittajan media
82 % toimittajista kertoo, että viestintäammattilaiset voisivat parantaa tietämystään ja ymmärrystään toimittajan edustamasta mediasta.
Toimittajat saavat päivittäin massiivisia määriä sähköpostia. Erottautuminen tästä massasta vaatii toimittajan ja median tuntemista. Nähdessäsi liiketoimintaasi käsittelevän toimitetun artikkelin lisää kyseinen toimittaja listallesi ja seuraa häntä sosiaalisessa mediassa.
Cisionin mediatietokanta tekee tästä prosessista helpompaa, mutta tehokas medialistan käyttäminen vaatii hieman työtä, jotta voit osoittaa pitchin olevan sopiva. Toimittajien sokea pitchaaminen ilman taustatutkimusta on yksinkertaisesti vain huono liike.
3. Keskity otsikkoriviin
Otsikkorivi herättää ensimmäisenä kiinnostuksen vastaanottajassa. On olemassa useita tapoja luoda kiinnostusta, mutta clickbaittaaminen kannattaa jättää väliin.
Muita erityisen huonoja otsikoita ovat:
- Mikä tahansa otsikko, joka alkaa “re:” tai “fwd:”
- “Tiedote”
- “Haastattelumahdollisuus”
Otsikkorivin aloittaminen esimerkiksi “juttuidea”- tai “pitch”-sanoilla on takuuvarma keino päätyä roskakoriin.
Otsikon pitää olla sekä huomiota herättävä että selittävä. Elävän kielen käyttäminen sisältäen viidestä seitsemään sanaa takaavat usein sisällön lukuarvon. Otsikko on tärkeä osa pitchiä ja sen pitää olla huolellisesti suunniteltu.
4. Esitä asiasi lyhyesti, suoraan ja arvoa luoden
Pitchin hyöty ja lyhyt mitta ovat toimittajien mielestä tärkeimpiä asioita. Tämä on helppo ymmärtää, koska toimittajat vastaanottavat lukuisia viestejä päivän aikana.
Pitchin ihanteelliselle pituudelle on useita mielipiteitä. Nämä vaihtelevat 20 sanasta 100 sanaan ja yhdestä kappaleesta kahteen. Vaikka yhdenmukaista mielipidettä asiasta ei ole, kolmesta sähköpostipitchin piirteestä ollaan yleisesti samaa mieltä:
- Säästeliäs: pitchin pitää olla mahdollisimman lyhyt. Ranskalaiset viivat ovat sallittuja.
- Suora: Pitchin pitää mennä nopeasti asiaan ja pysyä siinä.
- Arvokas: Pitchin pitää tuoda arvoa vastaanottajalle ja soveltua suhteessa toimittajan aikaisempaan työhön.
5. Tarjoa yksinoikeutta
Harvard Business Reviewin mukaan pitchin houkuttelevin piirre on yksinoikeus aiheeseen. Tehokas yksinoikeus perustuu kolmeen asiaan:
- Uuden tarjoaminen: jokainen juttu ei ole yksinoikeuden arvoinen, mutta kiinnostava ajankohtainen juttu toimii oikealle toimittajalle.
- Aikataulun asettaminen: Yksinoikeuden tarjoaminen on hyväksi havaittu tapa rakentaa toimittajasuhdetta, mutta odotuksien pitää olla selkeät. Toimittajalle pitää antaa aikataulu, johon mennessä jutun tekeminen hyväksytään tai seuraava toimittaja listalla saa aiheen.
- Sanan pitäminen: Toimittaan suostuessa tekemään jutun hänen yksinoikeuttaan pitää kunnioittaa. Yksinoikeuden tarjoaminen ja uutisen vuotaminen tämän jälkeen on varma tapa tappaa suhde toimittajaan.
6. Älä käytä liitteitä
Tämä on yleinen mielipide. Liitteen lisääminen nostaa viestin todennäköisyyttä päätyä roskapostiin. Pitchin tarkoitus ei myöskään ole olla täydellinen resurssi. Moni toimittaja kokee liitteet myös luontaantyöntäväksi.
Toimittajat pitävät kuitenkin visuaalisuudesta. Cisionin viimeisimmässä State of the Media –raportissa 70 % toimittajista kertoi käyttävänsä mediaelementtejä aina tai usein. Median voi liittää pitchiin yksinkertaisesti linkillä.