Lappeenrantalainen marjahilloyritys Scandic Berries sai ikäviä uutisia, kun uusia lisäaineettomia hilloja kauppaava yritys joutui kansainvälisen tilaushuijauksen kohteeksi. Yritys ei kuitenkaan jäänyt toimettomaksi vaan päätti lähettää kertajakelulla aiheesta tiedotteen.
Toimitusjohtaja Anna Nevvonen laati aiheesta esimerkillisen tiedotteen, jossa kerrottiin aiheesta selvästi ja median haluamalla tavalla.
- Scandic Berriesin tiedotteessa oli oikea, tärkeä asia, joka kiinnosti sekä mediaa että muita sidosryhmiä.
- Tiedotteessa oli sisällytetty tärkeimmät asiat alkuun ja siinä oli myös sitaatteja Nevvoselta.
- Scandic Berries käytti tiedotteessaan myös kuvia, joissa näkyivät sekä henkilö että yrityksen tuotteet. Cisionin tutkimustulosten perusteella visuaalisuus lisää tiedotteen lukukertoja 77 %.
- Yritys lisäsi loppuun vielä lisätietojen antajan ja useamman yhteydenottokanavan, jotta toimittajat voisivat ottaa yhteyttä häneen lisätietoja varten.
Tiedote löi läpi ja se uutisoitiin Suomen suurimmissa medioissa, kuten Ylellä, Ilta-Sanomissa Talouselämässä ja Maaseudun Tulevaisuudessa sekä paikallismedioissa, kuten Etelä-Saimaassa, Keski-Pohjanmaassa ja Tamperelaisessa. Huipentumana Ylen puoli yhdeksän uutiset teki aiheesta jutun ja haastatteli Nevvosta televisioon.
Scandic Berries käänsi tiedotteen vielä englanniksi ja ruotsiksi sekä osti näille kertajakelut. Molemmat kieliversiot ottivat tuulta alleen ja useat mediat Britanniassa ja Ruotsissa uutisoivat aiheesta. Esimerkkeinä The Sun ja Aftonbladet.
Ikävästä aiheesta huolimatta Scandic Berries sai tuotteilleen laajasti näkyvyyttä tiedotteessa olleiden kuvien ansiosta. Toimitusjohtaja Nevvonen yllättyikin näkyvyydestä ja laajuudesta, jonka kertajakelu toi yritykselle mediassa. Medianäkyvyyden ja tuotekuvien myötä hillot päätyivät lopulta myös kuluttajien silmien eteen.