1.3.2017
Kansallisen mediatutkimuksen mukaan digitaaliset sisällöt tuovat lehdille lisää yleisöjä.
Sanoman mukaan osa lehtien lukemisesta siirtyy lehtien digitaalisiin kanaviin. Tämä näkyy lievänä laskutrendinä painettujen lehtien lukijamäärissä. Digitaaliset sisällöt tuovat kuitenkin uusia nuoria lukijoita lehtien pariin.
6.3.2017
YleX ja Yle Kioski yhteen Ylen vahvistaessa nuorille suunnattuja palveluita
Yle muodostaa nykyisistä nuorille suunnatuista brändeistään kokonaisuuden, joka tuottaa entistä tarkemmin mediasisältöjä 15–29-vuotiaille ja erityisesti mobiililaitteilla käytettäväksi. Uudistuksen myötä Yle Kioskin toiminta laajenee uutis- ja ajankohtaisaiheista muun muassa viihteeseen ja e-urheiluun ja sen kotipesä on Yle Areenassa. YleX puolestaan on entistä selvemmin uuden populaarimusiikin ja tapahtumien kanava radiossa ja verkossa. Uudessa kokonaisuudessa Yle Folkin sisällöt ovat osa Kioskin palvelua.
9.3.2017
Medialiitolta kritiikkiä Harkimon työryhmän ehdotukselle
Media-ala odottaa hallitukselta vaalikauden puolivälitarkastelussa päätöksiä, jotka vahvistavat moniarvoista kotimaista mediaa. Liiton hallituksen puheenjohtajan Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan mahdollisimman alhainen arvonlisäverokanta on kaikkein tehokkain ja vaikuttavin keino tukea kotimaista journalismia ja kirjallisuutta.
Tieto ja Youtube-tähdet osallistavat nuoria jakamaan unelmiaan tulevaisuuden työstä
Tieto haluaa herättää keskustelua tulevaisuuden työelämästä Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Mukana Tietoa tulevasta-ohjelmassa ovat nuorisoidolit, Youtube-tähdet Tuure Boelius, Justimusfilmsin Sami Harmaala ja MariieVeronica, jotka aktivoivat nuoria jakamaan ajatuksiaan tulevaisuudesta.
Kauppalehti palkitsee some-jakajia maksuttomalla viikon digitilauksella
Kauppalehti järjestää kuukauden kestävän kampanjan, jossa uutisten ja artikkelien jakajia palkitaan . “Vuorovaikutus yleisön kanssa on entistä tärkeämpää päivittäisessä työssämme. Lukijoiden aktiivisuus jakaa ja keskustella uutisista edistää yhteiskunnallista keskustelua”, toteaa Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi.
15.3.2017
Hurraan viestintäjohtajaksi Mari Koivunen
Raision kaupungin viestintäpäällikkö Mari Koivunen siirtyy raisiolaisen mainostoimisto Hurraan viestintäjohtajaksi. Valtiotieteen maisteri Koivunen on ollut Raision kaupungin palveluksessa vuodesta 2001. Sitä ennen hän työskenteli viestinnän tehtävissä Sosiaali- ja terveysalan tutkimuskeskus Stakesissa ja Etelä-Suomen lääninhallituksessa.
16.3.2017
Suvi Sikstuksesta Sosterin viestintäpäällikkö
Valtiotieteen maisteri Suvi Sikstus Mikkelistä on valittu Itä-Savon sairaanhoitopiirin viestintäpäälliköksi. Hän on työskennellyt aiemmin erilaisissa viestintätehtävissä sekä toimittajana. Hän työskentelee tällä hetkellä TKI-suunnittelijana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa ja vastaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan viestinnästä, mutta pyrkii aloittamaan työt Savonlinnassa mahdollisimman pian.
Mediahub ja MTV Uutiset vahvistavat yhteiskunnallista uutisointia kahdella toimittajalla
Svenska Ylen politiikan toimittaja, filosofian maisteri Antonia Berg on valittu MTV Uutisten politiikan ja talouden erikoistoimittajaksi. Berg on toiminut Svenska Ylen politiikan toimittajana 10 vuotta. Toimittaja, yhteiskuntatieteiden maisteri Mirja Sipinen on nimitetty MTV Uutisten ulko- ja turvallisuuspolitiikan erikoistoimittajaksi. Moskovan kirjeenvaihtajana pitkään työskennelleen Sipisen erityisenä osaamisalueena on Venäjä.
22.3.2017
Kirkon viestintäpalkinto Aleppon saattokellojen ideoijalle
Kirkkohallitus on myöntänyt Kirkon viestintäpalkinnon 2015–2016 Miltton Creativen toimitusjohtaja Olli Sirénille. Sirénin ehdottama ajatus saattokellojen soittamisesta kirkoissa syyrialaisen Aleppon kaupungin pommitusten uhreille nousi suureksi ilmiöksi.
23.3.2017
Julkisen sanan neuvosto: Ylelle langettava ja vapauttava päätös
Yle sai langettavan päätöksen uutisesta, jossa kerrottiin, että pääministerin sukulaisilla on noin puolen miljoonan euron tilaus kaivosyhtiö Terraframelta. Pääministerin yhteydenottojen jälkeen tehdyt jutun muokkaukset ja käsittelyt eivät olleet JSN:n mukaan journalististen perusteiden mukaan tehtyjä.
Toisessa kantelussa oli kyse virheen korjaamisesta. JSN otti kantaa siihen, onko Ylen verkkosivuilla julkaistua juttua pääministerin sukulaisen Terrafame-yhteyksistä oikaistu Journalistin ohjeiden mukaan. Siitä Yle sai vapauttavan päätöksen, koska jutussa tai sen alaotsikossa ei ollut olennaisia asiavirheitä, vaikka Yle muokkasi juttua ja kertoi muokkauksista epäjohdonmukaisesti.
27.3.2017
Forbes laajeni Suomeen
Kansainvälinen media-, brändi- ja teknologiayhtiö Forbes kertoi julkaisevansa Forbes Suomen Pohjoismaissa yhteistyössä SK Media Finlandin kanssa. Suomenkielisen kuukausittain ilmestyvän julkaisun levikki on 70 000 kappaletta ja se on saatavilla ympäri Suomea alkaen tiistaina 28. maaliskuuta. Digitaalinen versio, julkaisun oma sovellus julkaistaan toukokuussa 2017 ja sitä seuraavat tapahtumat ja konferenssit kesäkuussa 2017.
Nora Varjama Into Kustannuksen viestintä- ja markkinointipäälliköksi
Nora Varjama aloittaa toukokuussa Innon viestintä- ja markkinointipäällikkönä. Varjama siirtyy Intoon WSOY:n markkinointipäällikön tehtävästä. Hän on toiminut aiemmin Like Kustannuksen tiedotuspäällikkönä ja Kustannusosakeyhtiö Otavan viestintävastaavana.
Viestinnän eettisen neuvottelukunnan mukaan viestinnän sisällöstä on vastuussa tilaaja, ei toimeksiannon saanut viestintäyritys
Viestinnän eettinen neuvottelukunta on julkistanut uuden kannanoton, joka käsittelee verkkosivujen sisältöä koskevia vastuukysymyksiä. Neuvottelukunnan mukaan verkkosivusto ja sillä olevat materiaalit ovat yhteisön viestintää.
28.3.2017
Ylen taloustoimituksen esimies Antti Oksanen Taloustaidon päätoimittajaksi
Ylen taloustoimituksen esimies Antti Oksanen siirtyy Veronmaksajien viestintäjohtajaksi ja talousaikakauslehden Taloustaidon päätoimittajaksi. Oksanen aloittaa tehtävässään kesäkuun alussa.
30.3.2017
Nimityksiä LähiTapiolan viestinnässä
VTM Anni Hiekkanen on nimitetty LähiTapiolan viestintäjohtajaksi. Hän vastaa LähiTapiola-ryhmän sisäisen ja ulkoisen viestinnän strategisista linjauksista ja johtamisesta sekä mediasuhteista. Hiekkanen siirtyi LähiTapiolan viestintään Nordean lehdistöpäällikön tehtävästä.
Altian väkeville brändeille uusi markkinointijohtaja
Altia on nimittänyt Suvi Reinikkalan väkevien alkoholituotteiden markkinointijohtajaksi konsernin brändimarkkinointiin. Reinikkalalla on kokemusta globaalien kuluttajabrändien rakennuksesta muunmuassa L’Oréalilta ja PepsiCo’lta. Aiemmin Reinikkala on toiminut Altialla category brand managerina.