Vaikuttajien viesteihin luotetaan 92 % enemmän kuin brändien. Näin pieni luottamus yrityksiin tarkoittaa sitä, että omistettujen kanavien vetovoima heikentyy vääjäämättä jos ne jätetään oman onnensa nojaan. Millä tavalla maineen ja uskottavuuden nostaminen vaikuttajien tasolle sitten luonnistuu?

Hanki vaikuttajat rohkeasti puolellesi. Rakennat vahvemman suhteen yleisösi kanssa ja kasvatat samalla asiakaspohjaasi, kun oikeat vaikuttajat ovat osa markkinointistrategiaasi. Yritys voi ansaita yleisön luottamuksen takaisin käyttämällä kohdistettua vaikuttajamarkkinointia. Valitse vain aluksi oikea vaikuttaja yhteistyöhön ja huomio tässä neljä tekijää:

1) Sitoutuminen

Vaikuttajan tehokkuus selviää analysoimalla hänen seuraajiaan. Isokaan seuraajamäärä ei kerro kuinka motivoituneita seuraajat ovat. Tarkkailun kohteena sitoutuminen on paljon parempi mittari. Sitoutumisen avulla voit seurata vaikuttajan tehoa yleisöönsä.

Vastaavatko seuraajat vaikuttajan viesteihin? Osallistuvatko he keskusteluihin? Aktiivinen ja sitoutunut yleisö kertoo motivaatiosta toimintaan.

2) Aihealueet

Vaikuttajan käyttämät aihealueet pitää pistää merkille. Vaikuttajan nichen täytyy olla relevantti yrityksellesi. Älä siis keskity laajaan aihealueeseen, vaan kaivaudu pintaa syvemmälle.

Esimerkiksi, tavoittelemasi vaikuttaja keskittyy ylemmällä tasolla kauneudenhoitoon, mutta hänen nichensä on ihonhoito, ja sinä myyt huulipunaa. Tässä tapauksessa kyseinen vaikuttaja ei ole oikea valinta sinulle.

3) Sijainti

Samalla tavalla kuin aihealueiden, vaikuttajan sijainti pitää olla relevantti brändillesi. Vaikuttajan sijainti pitää olla samassa paikassa, jossa brändisi jo on tai koittaa laajentua. Varmistu myös siitä, että vaikuttajan yleisö sopii yhteen brändisi kohdeyleisön kanssa. Oletko tähtäämässä kansainväliselle tasolle vai paikalliselle?

Esimerkiksi, jos haluat tavoittaa ihmisiä Euroopan tasolla, mutta vaikuttajasi seuraajat asuvat pelkästään Suomessa, joudut etsimään toisen kumppanin brändillesi.

4) Demografia

Maantieteellisen sijainnin lisäksi on olemassa myös keskittymisen arvoisia kriteereitä. Ehkä yritys haluaa vedota uusiin äiteihin tai milleniaaleihin, tai kenties urheilusta kiinnostuneisiin miehiin. Riippuen tarpeista, vaikuttajien seuraajien demografia, kuten ikä ja sukupuoli ovat seuraamisen arvoisia asioita. Eri demografiatekijät vaikuttavat siihen miten yleisö vastaa viestiisi.