Hakukoneoptimointi eli SEO on perinteisesti mielletty digitaalisen markkinoinnin työkaluksi. Käytännössä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan yrityksen verkkosivujen sijoitusta esimerkiksi Googlen hakutuloksissa. Yrityksen kannalta on tärkeää, että verkkosivut sijoittuvat strategisesti valittujen avainsanojen osalta orgaanisissa hakutuloksissa mahdollisimman ylös. Saattaa kuulostaa hankalalta kikkailulta, mutta todellisuudessa kyse on vain hyvin tehdystä sisällöstä. Ja viestijänä sinä olet sisältöjen asiantuntija. 

Miksi viestijän sitten tulisi kiinnostua SEOsta? Koska se on yksi konkreettinen keino, jolla voit lisätä viestinnän arvostusta organisaatiossa ja parhaimmillaan edistää myös yrityksen liiketoimintaa. Kun yrityksesi sisällöt ovat laadukkaita ja yrityksesi verkkosivuille päädytään myös muiden sivustojen kautta, sijoitus hakukoneissa nousee. Tämä puolestaan lisää verkkosivujenne orgaanista kävijäliikennettä ja johtaa parempiin liideihin ja sitä kautta edistää myyntiä. 

Mutta mitä viestinnän ammattilaisen sitten tulisi tietää hakukoneoptimoinnista? Kattavat tiedot tähän saat myös englanninkielisestä PR & SEO –oppaastamme, jonka voit ladata täältä. 

SEO tarjoaa sisällölle mittareita 

Viestinnän ammattilaiset joutuvat palvelemaan monia yleisöjä. Toimittajilla, johtoryhmällä, kollegoilla ja asiakkailla on kaikilla oma mielipiteensä siitä, mihin viestijän kannattaa aikaansa käyttää ja millaista sisältöä organisaatio tarvitsee. 

Hakukoneoptimointi tekee sisällöstä “teknisempää” ja mitattavampaa. Laadukas sisältö on varmasti kaikkien tavoitteena, mutta SEO tarjoaa selkeät ja objektiiviset mittarit, joiden avulla sisällön laatua on mahdollista mitata. Kun siis seuraavan kerran viestit, kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin asioihin: 

Sitoutumisen mittaaminen 

Hakukoneet etsivät “pitkää klikkiä”, eli lyhykäisyydessään tavoite on saada henkilö pysymään sivustolla mahdollisimman pitkään ja sitoutumaan siihen. Kun henkilö hakee sisältöä tietyllä hakutermillä, klikkaa jotakin linkeistä ja viihtyy sisällön parissa kauan, tämä on hakukoneelle viesti siitä, että sisältö on vastannut hakua ja tällöin sivuston sijoitus nousee. 

Olet ehkä joskus kuullut, että viljelemällä mahdollisimman paljon tiettyä avainsanaa tekstissäsi, sijoituksesi hakutuloksissa nousee. Tämä ei pidä paikkaansa. Avainsanoja kannattaa toki käyttää, mutta niiden kanssa liioitteleminen tekee tekstistä vaikeasti luettavan. Jos lukija ei viihdy tekstin parissa, sen sijoitus laskee. Panosta siis ennen kaikkea laatuun. 

Unohda kikkakolmoset 

Google hyödyntää jatkuvasti tekoälyä ja koneoppimista kehittääkseen algoritmiaan. Tarkoitus on minimoida inhimillinen vaikutus hakukoneiden sijoituksiin niin, että erilaiset SEO-taktiikat eivät enää toimi. Älä siis täytä tekstiäsi turhilla avainsanoilla tai hyödynnä muitakaan kikkakolmosia, vaan keskity ennen kaikkea laadukkaaseen viestimiseen. 

Haali linkkejä ulkopuolisilta sivustoilta 

Kun joku linkittää omalta sivustoltasi tuottamaasi sisältöön, hakukoneet pitävät tätä laadun takeena. Siksi viestijän kannattaakin pyrkiä haalimaan sisältöönsä linkkejä ulkopuolisilta sivustoilta. Laadukas sisältö kerää toki luonnostaan jonkin verran linkkejä, mutta niitä voi pyytää myös itse. Toimittajat eivät välttämättä ole halukkaita lisäämään teksteihinsä linkkiä sivustollesi, mutta aina kannattaa kysyä. Lisäksi esimerkiksi yhteistyökumppaneita, vieraskirjoittajia ja kollegoita kannattaa pyytää linkkaamaan sisältöösi aina kuin mahdollista. 

Yhteenveto 

Hakukoneoptimoinnista on monenlaista hyötyä myös viestinnän ammattilaiselle. Lisäksi se tarjoaa kosketuspinnan digimarkkinoinnin ja viestinnän välille ja auttaa siten markkinointia ja viestintää löytämään yhteisen kielen (yksi tärkeimmistä PR-trendeistä juuri nyt!).  

Jos haluat oppia hakukoneoptimoinnin perusteet viestijän näkökulmasta, pääset lataamaan englanninkielisen PR & SEO –oppaamme täältä. Opas on kirjoitettu sellaisesta näkökulmasta, että aiempaa SEO-osaamista ei tarvita. 

Iida-Emilia.lehtonen@cision.com'

About

Iida vastaa Cision Finlandin markkinoinnista ja viestinnästä. Hän on kiinnostunut etenkin strategisesta sisällöntuotannosta ja siitä, miten analytiikkaa voi hyödyntää viestinnän mittaamisessa ja kehittämisessä.