Sähköposti on yksi käytetyimmistä ja kustannusetehokkaimmista markkinointikeinoista, mutta sillä on myös omat rajoitteensa. Sähköpostimarkkinointi perustuu uutiskirjeen tilaajien antamaan yhteydenottolupaan ja koska ilman vastaanottajan lupaa lähetetty sähköposti luokitellaan useimmiten spämmiksi, ei sähköpostimarkkinoinnin välityksellä käytännössä ole mahdollista tavoittaa uutta kohdeyleisöä. Myös vuonna 2018 voimaan tullut GDPR vaikuttaa siihen, kenelle yritys saa lähettää sähköpostia. Uuden kohdeyleisön houkuttelemiseksi sähköpostimarkkinointi onkin voitava yhdistää muihin markkinointiviestinnän keinoihin.
Kun julkaiset materiaalia verkossa, on se löydettävissä ja hyödynnettävissä päivien, viikkojen ja parhaimmillaan jopa vuosien ajan. Esimerkiksi verkossa julkaistun tiedotteen elinkaari on pitkä, joten sen avulla on mahdollista paitsi nostaa yrityksen menestystä hakukoneissa, myös kasvattaa uutiskirjetilaajien joukkoa. Ohessa kolme vinkkiä, miten temppu onnistuu.
- Kirjoita ajankohtaista ja kiinnostavaa sisältöä
Verkkotiedotteen ei tarvitse olla tylsä tai kaavamainen – tarjoa yleisöllesi sitä kiinnostavaa sisältöä! Jos olet epävarma siitä, millaista tämän sisällön tulisi olla, kysy luottoasiakkaidesi mielipidettä. Muista, että paras ja sitouttavin sisältö ratkaisee lukijakuntasi ongelmia, joten panosta hyödyllisyyteen. - Valitse inhimillinen näkökulma
Viime kädessä ihmiset ostavat palveluja ihmisiltä joista he pitävät ja joihin he kokevat voivansa luottaa. Näytä siis sekä itsestäsi että organisaatiostasi inhimillinen puoli, johon asiakkaanne voivat samaistua. - Sisällytä viestiisi houkutteleva call-to-action
Ohjaa tiedotteesi lukijat kotisivuillesi yhteystietojen jättämistä sekä uutiskirjeen tilausta varten porkkanan avulla. Laadukas ladattava sisältö tai rajoitetusti voimassa oleva erikoistarjous takaavat yleensä hyvän konversioasteen lukijasta tilaajaksi. Muista kuitenkin se, ettei pelkkä kuukausittain ilmestyvä uutiskirje ole riittävä etu uusien tilaajien houkuttelemiseksi.
Lue alkuperäinen englanninkielinen postaus Cision UK:n blogista täältä.