Reilussa kymmenessä vuodessa on tultu kauas niistä ajoista kun blogit olivat virtuaalisia, henkilökohtaisia päiväkirjoja joita silloiset edelläkävijät kirjoittelivat pääsääntöisesti omaksi ilokseen. Tämän päivän suositut bloggaajat ovat todellisia mielipidevaikuttajia joiden suositukset ovat ansaittua markkinointia parhaimmillaan.  Bloggaaja on verrattavissa virtuaaliseen ystävään, jonka tuotesuositukseen suhtaudutaan äärimmäisellä vakavuudella ja kiinnostus herää välittömästi!  Omastakin kylppäristä löytyvien kosmetiikkapurkkien armeijasta valtaosa perustunee juurikin blogeista lukemiini suosituksiin. Merkillepantavaa on, että harvoin olen joutunut ko. purkkien sisältöön pettymään.

Perinteisen markkinoinnin keinot ovat menettäneet tehoaan, televisiomainokset on helppo skipata suoratoistokatselun ansiosta kokonaan, ulkomainokset jäävät vähälle huomiolle jengin kulkiessa nokka kiinni puhelimessa ja postissa tulevat paperirosk..mainospinot menevät ainakin meillä suoraan kierrätykseen. Onnistunut blogimarkkinointi on parhaassa tapauksessa todellinen kultakaivos, koska blogien lukeminen perustuu niiden lukijalle tarjoamaan jonkinlaiseen lisäarvoon. Bloggaajilla on laaja ja uskollinen lukijakunta, joka palaa blogiin aina uudestaan. Bloggaajaan samaistutaan ja hänen mielipiteitään arvostetaan, parhaassa tapauksessa kiinnostavasti toteutettu sisältömarkkinointiyhteistyö on yrityksellesi käänteentekevä ja lisää tunnettuutta sekä suosiota. Blogiyhteistyösi löytyy hakukoneilla vielä siinä vaiheessa kun kallis printtimainoksesi on päätynyt kymmenen paperinkeräyskerran jälkeen vessapaperiksi.

Kuten perinteisessäkin lehdistötiedottamisessa, on kohdentaminen bloggaajienkin kanssa työskennellessä tärkeää. Sen sijaan että lähestyt ihan jokaista mahdollista bloggaajaa niin mieti, mikä olisi se blogi joka sopii sinun tuotteesi mainoskasvoksi ja jonka lukijakunta on juuri sellaista jota tavoittelet. Lähesty henkilökohtaisesti, älä spämmää. Vaatii manuaalista työtä tuntea blogiskenestä juuri ne omalle tuotteellesi sopivat potentiaaliset yhteistyökumppanit.

Älä vähättele myöskään ihmisten medialukutaitoa! Fiksu ihminen kyllä huomaa jos blogimainos on tehty pelkästään rahan takia eikä liity millään tavoin bloggaajan kiinnostuksen kohteisiin. Jos bloggaaja mainostaa kaikkea mahdollista ja jokainen teksti on kaupallinen yhteistyö, ovatko suositukset kuinka uskottavia? Nämä ovat asioita joiden kanssa bloggaaja itse voi painiskella, lukijoita ei kannata koskaan aliarvioida. Mikäli et oikeasti seiso suositustesi takana, valveutunut lukija huomaa sen kyllä. Valheilla tunnetusti on lyhyet jäljet. Piilomainonta on ehdottoman kiellettyä jo lainkin puitteissa ja tätä ei siis kannata edes lähteä yrittämään. Yhteistyöt tulee merkitä asiaankuuluvasti, mutta niistä kannattaa pyrkiä tekemään sisällöllisesti kiinnostavia eikä pelkkää mainosjargonia tuotteesi ylivertaisuudesta. Väittämäni ovat pitkälti oman pohdintani tulosta, omassa blogissani Festivuksessa haluan nimenomaan tarjota lisäarvoa ja kiinnostavaa sisältöä omalle kohderyhmälleni jokaisen sanani takana seisoen.

Mikäli mietit blogiyhteistyötä markkinointikeinona ota siis huomioon ainakin seuraavat asiat:

– Kohdentaminen!

– Kiinnostava sisältö

– Älä vähättele ihmisten medialukutaitoa

– Älä edes yritä piilomarkkinointia

– Arvosta bloggaajaa, hänen tekemäänsä työtä ja sinulle tuottamaansa lisäarvoa!

Blogiyhteistyöt ovat suht uusi markkinoinnin keino, joka varmasti kehittyy jatkuvasti ja itse mielelläni kuulisin mitä ajatuksia aihe Sinussa herättää?

sanna.kurkela@cision.com'

About

This author has yet to write their bio.
Meanwhile lets just say that we are proud contributed a whopping 5 entries.