Sosiaalinen media on viime vuosien aikana vakiinnuttanut asemansa osana markkinointia ja viestintää. Vaikuttajamarkkinointi on arkipäivää monessa yrityksessä ja lähes jokainen yritys on jossakin määrin aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Ja syytä on ollakin, sillä maailmanlaajuisesti sosiaalista mediaa käyttää jo noin 3,2 miljardia ihmistä ja somessa aikaa vietetään keskimäärin 2,5 tuntia päivässä.
Sosiaalisen median merkityksestä huolimatta harva viestinnän ammattilainen hyödyntää sosiaalisen median koko potentiaalia. PR-ammattilaiset ovat perinteisesti keskittyneet huomion keräämiseen ansaitun median ja joukkoviestinnän keinoin. Sosiaalinen media tarjoaa kuitenkin hyvän lisän viestinnän työkalupakkiin.
Lue tästä, miksi sosiaalinen media on tärkeää työssäsi viestijänä.
Sosiaalinen media auttaa sinua saavuttamaan viestinnälliset tavoitteesi
Nykypäivän monikanavainen viestintä vaatii alan ammattilaisilta muutakin kuin yksittäisten lehdistötiedotteiden lähettämistä median edustajille. Lehdistötiedotteiden lähettäminen on yhä avainasemassa, mutta niiden lisäksi tiedotteet kannattaa jakaa sosiaalisessa mediassa juuri kyseiseen kanavaan sopivassa muodossa. Voit hyödyntää esimerkiksi Facebookin tai Instagramin live-toimintoja kertoaksesi yleisöllesi lisää tiedotteesta.
Sosiaalisessa mediassa voit myös olla yhteydessä suoraan kohdeyleisöösi päivittäin omien kanaviesi kautta, mutta myös osallistumalla toimialaanne liittyvään keskusteluun. Vaikuttajien avulla organisaation tiedotteet puolestaan leviävät esimerkiksi nuoremman kohderyhmän tietoisuuteen.
Sosiaalinen media häivyttää rajat brändin ja julkisuuden väliltä
Sosiaalisen median avulla voit käydä viestijänä keskustelua suoraan oman kohderyhmäsi kanssa. Lehdistötiedottaminen ja yrityksen tiedotteiden näkyminen perinteisten joukkoviestinten sivuilla on hyvä keino rakentaa yrityksesi asemaa thought-leaderina ja se tarjoaa verrattoman keinon näkyä suurelle yleisölle. Ansaitun median “ongelmana” on kuitenkin kommunikaation yksisuuntaisuus ja se, että tarvitset viestisi välittämiseen välikäsiä, toimittajia ja vaikuttajia.
Sosiaalisessa mediassa voit julkaista viestisi suoraan omalle kohdeyleisöllesi. Kun julkaiset tiedotteen omissa somekanavissasi, on yleisölläsi mahdollisuus lukea se välittömästi ja suoraan oikeasta lähteestä. Somejulkisuudella ei siis ole portinvartijoita. Sosiaalisessa mediassa on myös mahdollisuus käydä aitoa keskustelua yleisösi kanssa. Kaikki eivät tästä ominaisuudesta pidä, sillä se mahdollistaa kriisien nopean kehittymisen, mutta toisaalta aidot keskustelut yleisön ja brändin välillä voivat myös rakentaa luottamusta ja parantaa brändin imagoa.
Sosiaalinen media auttaa suojelemaan brändisi mainetta
Vaikka sosiaalinen media on surullisen kuuluisa kyvystään nostattaa kriisejä ja myrskyjä näennäisesti pieniltäkin näyttävistä aiheista, auttaa sosiaalinen media brändejä myös suojelemaan mainettaan.
Sen sijaan, että joutuisit puolustautumaan yritykseesi kohdistuvilta syytöksiltä toimittajille lähetettävillä vastineilla, voit osallistua keskusteluun suoraan ja reaaliaikaisesti sosiaalisessa mediassa. Some mahdollistaa kriiseihin vastaamisen nopeasti ja esimerkiksi mediaseurannan avulla voit ennustaa kriisit ja reagoida niihin somessa jo ennen kuin mitään vahinkoa on ehtinyt tapahtua.
Yhteenveto
Sosiaalinen media on nykyään tärkeä osa jokaisen viestinnän ammattilaisen työtä. Se tarjoaa monia mahdollisuuksia kommunikoida kohdeyleisön kanssa, osallistua keskusteluihin ja rakentaa yrityksesi mainetta. Näiden lisäksi sosiaalinen media tarjoaa yritykselle paljon mahdollisuuksia myös vaikuttajamarkkinoinnin parissa.