Ilman kohdeyleisöä aktivoivaa call-to-actionia hyvänkin sisällön konkreettiset tulokset saattavat jäädä vaatimattomiksi. Vastaavasti vahvalla call-to-actionilla on mahdollista ohjata lukijoiden toimintaa ja seurata viestinnän keskeisiä mittareita.

Mikä on call-to-action ja voiko sitä käyttää tiedotteessa?


Call-to-actionin idea on varsin yksinkertainen. Jos esimerkiksi  julkaiset tiedotteen uutuustuotteesi lanseerauksesta, sisältää se yleensä linkin tuotteen esittelysivuille. Lisäämällä tiedotteeseen suoran kehotuksen lukea lisätietoja linkin kautta ohjaat lukijoita toivomaasi toimintaan call-to-actionin avulla.

Tiedotteelle asetetut  tavoitteet liittyvät usein näkyvyyden kasvattamiseen, hakukoneoptimointiin ja kävijämääriin. Koska tiedote on yksi keskeisiä sisältömarkkinoinnin valineitä, kannattaa sitä muiden tavoitteiden ohella hyödyntää myös kohdeyleisön toiminnan konkreettiseen ohjaamiseen.

Tiedotteen call-to-actionin laadinnassa kannattaa huomioida seuraavat vinkit:

Luo vahva ja selkeä call-to-action


Parhaat call-to-actionit ovat selkeitä ja yksinkertaisia. Kannattaa myös valita käyttöön yksi ja ainoa – tavoitteidesi kannalta tärkein – call-to-action, sillä niin vältyt hämmentämästä lukijoita ja sekoittamasta oman analytiikkasi seurantaa. Uutuustuotteen lanseeraustiedotteen yhteydessä toimivat mm. seuraavat call-to-actionit:

  • Ennakkotilaa tuote klikkaamalla tästä
  • Tilaa uutiskirje
  • Klikkaa tästä lukeaksesi lisätietoja tuotteesta

Puhuttele kohdeyleisöäsi napakasti

Käytä lyhyitä ja täsmällisiä toimintaan ohjaavia sanoja saadaksesi kohdeyleisösi keskuudessa aikaan haluamaasi toimintaa. Vältä passiivimuotoja sekä kuvailevia ja yleisluonteisia tekstejä call-to-actionin yhteydessä. Linkin tai tilausnapin viereen kannattaa siis sijoittaa esimeriksi kehottava ”Tilaa tästä!” -teksti.

Luo kiireellisyyden tuntu

Lähtökohtaisesti toimivan call-to-actionin tulisi ohjata kohdeyleisö toimimaan välittömästi. Vaikkei sisällössäsi tarjottu hyöty olisikaan rajallinen, on siis hyvä antaa mielikuva rajoituksista ja kiireellisyydestä. Käytä esimerkiksi seuraavia sanamuotoja:

  • Tänään
  • Heti
  • Rajoitetun ajan

Lue alkuperäinen englanninkielinen postaus Ciison US:n blogista.

mzugovic@themxgroup.com'

About

This author has yet to write their bio.
Meanwhile lets just say that we are proud contributed a whopping 56 entries.