Meiltä kysytään usein asiakastapaamisissa mielipidettä lehdistötiedottamisen roolista ja merkityksestä nykypäivän informaatioyhteiskunnassa. Osa on jopa muotoillut tämän kysymykseksi onko lehdistötiedottaminen kuollut?

Lukevatko toimittajat enää sähköpostiinsa saapuvaa lehdistötiedotetulvaa ja saavatko nämä tiedotteet loppujen lopuksi ansaitsemaansa medianäkyvyyttä? Journalistiliiton mukaan lähes 200 toimittajaa menetti vuoden 2014 aikana työpaikkansa. On selvää, että tuottavuus- ja julkaisupaine toimituksissa on kasvanut vuosi vuodelta ja tämä on vaikuttanut myös viestinnän ammattilaisten mahdollisuuksiin medianäkyvyyden kehittämisessä.

Olemme huomanneet, että esimerkiksi merkittävät nimitystiedotteet päätyvät uutisena verkkoon jopa muutamien minuuttien päästä tiedotteen julkaisemisesta. Toimitukselliselle näkökulmalle ei jää tässä vauhdissa aikaa ja toisaalta kilpailevat mediat eivät lähtökohtaisesti halua julkaista ns. vanhoja uutisia.

Uskomme mediakentän murroksesta huolimatta, että lehdistötiedottaminen on yhä merkittävä ansaitun median työkalu. Tutkimusten (mm. Aller Median markkinointibarometri 2015) mukaan ostettuun mediaan käytettävät panostukset vähenevät kun taas ansaittuun mediaan liittyvät investoinnit kasvavat.

Alla kolme syytä miksi lehdistötiedottaminen on yhä merkityksellinen ja tärkeä viestinnän väline.

1.  Tiedotteesta syntyvä uutinen luo uskottavuutta

Tämä perusasia ei ole muuttunut historian saatossa. Median julkaisema uutinen luo yhä sellaista uskottavuutta, jota puhtaasti markkinoinnillisilla keinoilla ei pystytä saavuttamaan. Uutta on se, että organisaatio ja sen työntekijälähettiläät pystyvät hyödyntämään toimituksellista sisältöä yhä paremmin jakamalla artikkelia eteenpäin mm. LinkedInissä ja muissa some-kanavissa.

2. Tiedotteet luovat jatkuvuutta

Lehdistötiedottaminen on pitkäjänteistä ja jatkuvaa tekemistä. Tiedotteilla pystytään luomaan jatkuvaa uutisvirtaa ja pitämään organisaatio toimittajien ja sidosryhmien mielessä. Jokaiselta organisaatiolta löytyy vuoden varrelta vähintään yksi sellainen aihe jolle olisi ehdottoman tärkeää saada medianäkyvyyttä. Tässä tilanteessa on oleellista, että toimittaja on kuullut ja tutustunut yritykseen jo entuudestaan vaikka varsinaista juttua ei olisi silloin syntynytkään.

3. Tiedotteita ei tehdä pelkästään median edustajille

Lehdistötiedottamisen nyrkkisäännöt median suuntaan eivät ole juuri muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Sosiaalinen media ja verkkonäkyvyyden merkitys ovat kuitenkin laajentaneet tiedottamisen roolia ja tehtäväkenttää. Tiedotteita ei siis laadita pelkästään toimittajia varten vaan niillä halutaan saavuttaa myös kaikki organisaation tärkeimmät sidosryhmät. Tiedotteet julkaistaan nykyisin sähköpostin lisäksi samanaikaisesti myös omilla verkkosivuilla, yrityksen some-kanavissa ja erilaisissa uutishuonepalveluissa (mm. Cision News, Mynewsdesk, Nasdaq GlobeNewswire). Omissa verkkokanavissa julkaistuja tiedotteita jaetaan ahkerasti eteenpäin huolimatta siitä onko tiedotteesta kirjoitettu uutisartikkelia vai ei. Monet asiakkaamme jakelevat tiedotteet sähköpostilla median lisäksi myös ns. sidosryhmälistoille.

Lehdistötiedottaminen ei ole siis kuollut vaan sen merkitys ja rooli on pikemminkin laajentunut. Jos kaipaat vinkkejä tehokkaampien lehdistötiedotteiden luomiseen, kurkkaa ohjeemme täältä.

Mitä mieltä olet? Ota yhteyttä niin keskustellaan tarkemmin!

mzugovic@themxgroup.com'

About

This author has yet to write their bio.
Meanwhile lets just say that we are proud contributed a whopping 56 entries.