Tiedotteen kohdeyleisön tunnistaminen ennen sen kirjoittamista on tärkeää. Pelkkä tunnistaminen ei kuitenkaan tee tiedotteesta erinomaista. Kokosimme viisi kysymystä, joita pitää pohtia ennen tiedotteen lähettämistä. Ne auttavat sinua kirjoittamaan tekstin, joka herättää median, kuluttajien, ammattilaisten, sijoittajien ja asiantuntijoiden mielenkiinnon.

Kenelle viestisi on suunnattu?

Mieti tarkasti kenelle tiedote on tarkoitettu. Ketkä ovat keskeisiä lukijoitasi? Tämän pitäminen mielessä helpottaa tiedotteen hiomista. Kirjoita aina ensisijaisesti kohdeyleisöllesi. Vasta tämän jälkeen keskity tekstin hiomiseen selkeäksi. Kirjoita tärkeimmät kohdat heti alkuun ja jätä lisätiedot tekstin loppuun. Jos epäilet tekstisi rakennetta, googleta inverted pyramid ja käytä kyseistä mallia apunasi.

Jos kaipaat apua tiedotteesi kohdentamiseen ja oikean kohdeyleisön saavuttamiseen, ota yhteyttä asiantuntijoihimme tai lue lisää mediatietokannastamme.

Miten ja milloin lukijasi etsivät tietoa?

Tiedon pitää saavuttaa kohdeyleisösi. Mieti etukäteen haluatko tavoittaa tekstilläsi aamulla kännykkää näpräävät teinit vai illalla televisiota katselevat isovanhemmat. Tieto tulee tarjota silloin, kun kohdeyleisö on kiinnostunut siitä. Jos haluat saada tekstisi kännykällä luettavaan muotoon, muista että tekstin pitää olla riittävän lyhyt. Muuten sitä on hankala lukea pieneltä näytöltä. Lisätietoa tiedotteen oikeasta ajoituksesta voit lukea tästä artikkelista.

Minkälaista sisältöä kohdeyleisösi etsii?

Tarjoa tietosi sellaisessa muodossa, että kohdeyleisösi on helppo käyttää sitä. Etsivätkö he tekstiä, kuvia vai videoita vai kenties näiden yhdistelmää? Katsotuimmat lehdistötiedotteet sisältävät kuvia ja videoita. Mediaa sisältävät lehdistötiedotteet pitävät lukijat myös pidempään tiedotteen parissa. Täältä pääset lataamaan ilmaisen oppaan lehdistötiedotteen laatimisen tueksi.

Missä lukijasi ovat?

Pohdi kohdeyleisösi sijaintia ennen tiedotteen lähettämistä. Jaa sisältösi sinne, missä kohdeyleisösi on. On turhaa ja tehotonta jakaa sisältöä alueille, joissa se ei herätä mitään mielenkiintoa. Vaikka internetin avulla on mahdollista lähettää informaatiota minne tahansa, tiedote kannattaa lähettää sinne missä sillä on kysyntää. Cisionin kautta jakelet tiedotteesi Suomen lisäksi myös ulkomaille. Kysy lisätietoja asiantuntijoiltamme.

Millä kielellä kohdeyleisösi hankkii tietoa?

Ota selvää tästä etukäteen. On turhaa tarjota sisältöä suomeksi, jos kohdeyleisö haluaa tietoa englanniksi. Kun olet tunnistanut tavoitteesi ja kohdeyleisösi, pysähdy hetkeksi ja arvioi tilanne. Mikä on paras tapa viestiä juuri tässä tilanteessa? Miten tiedote kannattaa lähettää? Pyri maksimoimaan tiedotteesi näkyvyys ja löytämään kohdeyleisösi.

Jos kaipaat lisävinkkejä tehokkaampien lehdistötiedotteiden laatimiseen, kannattaa tutustua myös tähän blogipostaukseen.

Tiesithän, että Cisionin kautta onnistuu myös yksittäisten tiedotteiden kertajakelu? Sinun ei siis tarvitse sitoutua pitkäaikaiseen sopimukseen kanssamme. Lue lisää tiedotteiden kertajakelusta täältä tai pyydä esittely asiantuntjaltamme.

About

Ville työskentelee Cisionilla Research Specialistina. Hän vastaa Suomen suurimman mediatietokannan ja yhteiskuntasuhdetietokannan päivittämisestä. Vapaa-ajallaan Ville opiskelee aktiivisesti kieliä, pelailee puistofutista ja eksistoi.