Tiedotteiden laatiminen ja välittäminen eteenpäin mahdollistaa yritykselle ajankohtaisena pysymisen niin medialle kuin asiakkaille. Lehdistötiedote voi kuitenkin tehdä myös paljon muuta kuin vain kertoa yrityksestäsi toisille. Laadukkaan tiedotteen jokaisen osan tarkoitus on vaikuttaa lukijaan ja saada hänet toimimaan halutulla tavalla.

Tässä blogissa kerrotaan neljästä laadukkaan tiedotteen elementistä:

  • Kiinnostava aihe
  • Oikeat medialiitteet
  • Tasokkaat linkit
  • Ja sosiaalinen media

1. Tunnista selvä ja kiinnostava uutinen

Tiedotteen tarkoitus on muistuttaa mediaa, asiakkaita ja muita sidosryhmiä, että yrityksesi on ajankohtainen. Tämä tapahtuu uutisella, joka pitää kertoa heti tiedotteen alussa.

Mitä yritys on saavuttanut viime aikoina? Mitä uusia tuotteita tai palveluita tarjotaan? Onko yritys tunnistettu alan johtajaksi? Nämä kysymykset ohjaavat tiedotteen suuntaa ja selittävät kuinka yritys vaikuttaa alaan.

Voit myös aloittaa perusteista:

  • Keneen uutinen perustuu? Mikä organisaatio tai yksilö on uutisen lähteenä?
  • Mikä on uutinen? Mikä tapahtuma, virstanpylväs tai muutos tapahtuu? Tarjoatko neuvoja vai analyysia?
  • Missä uutinen tapahtuu? Jos kyseessä on tilaisuus, niin missä se sijaitsee? Jos kyseessä on uudet verkkosivut, niin miten ihmiset voivat löytää sinut verkosta?
  • Milloin uutinen tapahtuu? Tänään vai ensi viikolla? Jos se on tulevaa, niin miksi lukijoiden pitäisi välittää siitä nyt?
  • Miksi uutinen on tärkeää lukijalle? Kuinka se vaikuttaa heihin?

Tärkein asia uutista tehdessä on, että kyse ei ole vain sinusta tai edustamastasi yrityksestä. Yleisön pitää alusta asti ymmärtää tiedotteen tärkeys, joten kirjoita se heille.

2. Vältä yleisön pitkästyttämistä ja lisää mediaa

Elämme sisällön aikakautta, jossa verkkosivut hukkuvat potentiaalisiin linkkeihin. HubSpot raportoi 2016, että 43 prosenttia lukijoista vain vilkuilee verkkosisällön. Tämä tarkoittaa, että kaksi viidestä lukijasta ei välttämättä edes lue tiedotettasi kokonaan. Käyttämällä mediaa voit pitää lukijasi kiinnostuneina sisällöstä.

Tiedotteessa voi käyttää mediaa monessa eri muodossa:

  • Yrityslogot tarjoavat visuaalisen representaation yrityksestä.
  • Valokuvat eri tapahtumista antavat kasvot yritykselle.
  • Infografiikat havainnollistavat asiantuntemuksen.
  • Videot kertovat yleisölle visuaalisesti ja äänellisesti tärkeimmän uutisesta.

Sama HubSpotin raportti osoittaa myös, että käyttäjät kuluttavat videot kokonaan (55 %) enemmin kuin minkään muun verkkosisällön. Videon lisäys vahvistaa siis uutisen läpimenoprosenttia.

3. Optimoi tiedotteesi laadukkailla linkeillä.

Vaikka itse uutinen on tärkein osa tiedotetta, se ei välttämättä yksistään riitä vetämään toimittajia ja lukijoita yrityksesti pariin. Upotetut linkit ja pelkkänä tekstinä olevat URLit tarjoavat lisätietoa, joka ei mahdu tiedotteen tarjoamaan lyhyeen tilaan.

Call to Action (CTA)

CTA on tiedotteen sydän. Hyvää tiedotetta ei vain lueta, vaan sen pohjalta myös toimitaan. Sisällytä call-to-action-linkki, joka tekee seuraavat asiat:

  • Sijaitsee heti ensimmäisen kappaleen jälkeen. Älä hautaa linkkiä tiedotteen loppuun.
  • URL on pelkkää tekstiä. Käyttäjät luottavat verkossa enemmän pelkkää tekstiä sisältäviin linkkeihin, koska niistä näkee nopeasti linkin kohteen.
  • Pyytää lukijaa tekemään selkeän toiminnnan: jakamaan, twiittamaan, tilaamaan, liittymään jne. Kerro suoraan mitä haluat lukijoiden tekevän tiedotteen lukemisen jälkeen.

Lisätietoa tarjoavat linkit

Mahdollisia lisätietoa tarjoavat linkit verkkosivuille tai artikkeleihin kannattaa sijoittaa tiedotteen leipätekstiin. Pysyttele kuitenkin enintään kolmessa linkissä välttääksesi lukijan pommittamista linkeillä.

Boilerilinkki

Lisää tiedotteen lopussa olevaan boiler-tekstiin linkki yrityksesi verkkosivuille. Tämä kertoo mistä sinut voi löytää ja on toimiva pitkällä tähtäimellä, mutta ei pyydä lukijoita nyt tekemään tiettyä toimintaa. CTA-linkki on kehoitusta varten tiedotteen alussa.

4. Tiedotteen jakaminen sosiaaliseen mediaan lisää sen kattavuutta

Laadukas tiedote on kohdistettu luomaan huomiota toimittajilta ja muilta median edustajilta. Se on kuitenkin myös mahdollisuus pitää kuluttajat ja jo yritystä seuraavat toimittajat ajan tasalla.

Tiedotteen julkaiseminen eri sosiaalisen median kanavissa voi lisätä sen kattavuutta tykkäysten, jakojen ja uudelleentwiittausten muodossa, ja näin lisätä sen potentiaalista vaikutusta ja tiedotteen yleisöä.

Muista, että tiedotteen eri osat toimivat parhaiten eri tavoilla eri kanavissa:

  • Julkaise kuvat Facebookissa, Twitterissä ja Pinterestissä
  • Jaa YouTube-videot Facebookissa ja Twitterissä
  • Twiittaa infografiikka-linkit tarjotaksesi tietoa seuraajillesi

Hyvin muotoilulla uutisella, strategisesti sijoitetulla medialla ja linkeillä, ja sopivilla sosiaalisen median kanavilla tiedotteesi houkuttelee mediaa ja muita lukijoita. Tiedotteen laatiminen tällä tavalla tuo enemmän huomioita.