Sosiaalisessa mediassa viestiminen on lähes kaikille yrityksille jo arkipäivää. Monella yrityksellä on tarkasti määritelty some-strategia sisältökalentereineen, toiset päivittelevät some-kanaviaan epäsäännöllisen säännöllisesti ilman tarkempaa suunnittelua. Vaikka yrityksellä olisikin käytössään toimiva sosiaalisen median suunnitelma, harva yritys osaa mitata viestintänsä menestystä sosiaalisessa mediassa.

Tähän blogipostaukseen on koottu mittareita, joita jokaisen sosiaalisessa mediassa toimivan yrityksen kannattaa tarkkailla.

Seuraajien määrä sosiaalisessa mediassa

Vaikka seuraajat eivät olekaan kaikki kaikessa, on seuraajien määrä kuitenkin hyvä mittari, kun puhutaan omasta yleisöstä. Yritys, jolla on 10 tuhatta seuraajaa sosiaalisessa mediassa tavoittaa luultavasti viestinnällään suuremman määrän ihmisiä kuin yritys, jolla on vain muutama sata seuraajaa. Siksi yrityksen kannattaakin pyrkiä aktiivisesti kasvattamaan seuraajien määrää sosiaalisessa mediassa.

Tähän ei kuitenkaan kannata keskittyä liikaa. Esimerkiksi marginaalisella toimialalla toimivan b2b-yrityksen ei kannata vertailla yleisönsä kokoa esimerkiksi suoraan kuluttajille markkinoivan muotitalon yleisöön. Sen sijaan kannattaa esimerkiksi kurkata tärkeimpien kilpailijoiden seuraajamäärät ja asettaa tavoitteita niiden pohjalta.

Seuraajien sitoutuminen

Seuraajien määrä ei kuitenkaan auta, jos yleisö on passiivinen, eikä ole valmis sitoutumaan brändiin. Siksi seuraajien sitoutuminen on jopa määrää tärkeämpää. Kannattaakin seurata esimerkiksi omien julkaisujen keräämien tykkäysten, kommenttien ja jakojen määrää. Jos käytät paljon linkkejä julkaisuissasi, myös klikkien määrä on tärkeä määrä. Lisäksi Google Analyticsista pääset kätevästi seuraamaan, kuinka moni todellisuudessa päätyy sivuillesi sosiaalisen median ja omien julkaisujesi kautta. Seuraamista helpotat sopivilla utm-tägeillä linkeissäsi.

Millaisia tavoitteita sitoutumiselle sitten voisi asettaa? Voit esimerkiksi mitata, kuinka suuri osa yleisöstäsi reagoi julkaisuihisi. Voit asettaa tavoitteeksi vaikka sen, että 20 prosenttia seuraajistasi reagoisi julkaisuihisi jollakin tavalla.

Konversioiden määrä

Mittaaminen sosiaalisessa mediassa vaatii usein Google Analyticsin käyttöä

Jos tavoittelet sosiaalisella medialla suoraa vaikutusta myyntiisi ja esimerkiksi liikevoittoosi, kannattaa ehdottomasti mitata myös sosiaalisen median kautta tulevien konversioiden määrää. Voit määritellä konversioksi esimerkiksi yhteydenottolomakkeen täyttämisen tai suoran oston verkkokaupassasi.

Jotta pääsisit konversioiden jäljille, on sinun hyödynnettävä esimerkiksi Google Analyticsia konversioiden jäljittämiseksi. Muista lisätä sosiaalisessa mediassa julkaisemiisi linkkeihin utm-tägit, joiden avulla näet, mistä lähteestä konversio on tullut. Jos käytät sosiaalisessa maksettua mainontaa ja esimerkiksi Facebookin karusellimainoksia, kannattaa erottaa orgaaninen ja maksettu näkyvyys toisistaan tägien avulla. Näin pysyt paremmin kärryillä siitä, miten orgaaninen näkyvyys toimii suhteessa maksettuun mainontaan ja toisin päin.

Aseta tavoitteet

Mitä tahansa mittareita päätätkään sosiaalisessa mediassa käyttää, tärkeintä on kuitenkin se, että asetat sosiaalisen median viestinnällesi selkeitä, mitattavia tavoitteita. Ne auttavat sinua näkemään, millaiset asiat somessa toimivat ja mitkä puolestaan eivät. Esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin tehoa on mahdotonta nähdä ilman selkeitä tavoitteita ja pitkäaikaista sosiaalisen median mittaamista. Tavoitteet tekevät sosiaalisen median tekemisestä myös entistä strategisempaa.

Cision osti alkuvuodesta 2019 sosiaalisen median hallintana keskittyvän Falconin, joten asiakkaamme saavat nyt entistä parempaa palvelua myös sosiaalisen median hallintaan liittyvissä asioissa. Kysy lisätietoja asiantuntijoiltamme.

Jos haluat pysyä kärryillä Cisionin uusimmista uutisista ja kaipaat lisäksi vinkkejä ja inspiraatiota viestintääsi, tilaa tästä kuukausittainen uutiskirjeemme.

Iida-Emilia.lehtonen@cision.com'

About

Iida vastaa Cision Finlandin markkinoinnista ja viestinnästä. Hän on kiinnostunut etenkin strategisesta sisällöntuotannosta ja siitä, miten analytiikkaa voi hyödyntää viestinnän mittaamisessa ja kehittämisessä.