Sosiaalista mediaa käyttää maailmanlaajuisesti yli 3,4 miljardia ihmistä. Siksi ei ole mikään ihme, että se on muuttanut suuresti myös viestintää ja tiedottamista. Kun verrataan viestintää vaikkapa kymmenen tai 20 vuoden takaiseen tilanteeseen, on muutos jopa hätkähdyttävän suuri.

Toki sosiaalinen media on vaikuttanut moneen muuhunkin alaan kuin viestintään, mutta viestinnässä ja markkinoinnissa muutos on ollut varmasti yksi suurimmista. Useimmat viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset ovat sitä mieltä, että nykyään alalla ei voi työskennellä käyttämättä sosiaalista mediaa.

Sosiaalisen median voittokulun on ennustettu tulevaisuudessa vain jatkuvan. Siksi PR- ja viestintäammattilaisen onkin tärkeää pysyä mukana nopeassa muutoksessa.

5 tapaa, joilla sosiaalinen media on muuttanut viestintää

1. Uudet teknologiat ja niiden omaksuminen

Sosiaalisen median kehittyminen liittyy vahvasti teknologian jatkuvaan kehitykseen. Vaikka kehitys on ollut viimeiset 10 vuotta erittäin nopeaa, ei kehitys ole hidastumassa. PR-ammattilaisen osalta tämä tarkoittaa, että on oltava jatkuvasti valmiina opettelemaan ja omaksumaan uutta teknologiaa ja uusia työkaluja, jotka vaikuttavat viestintään sosiaalisessa mediassa.

Uusia sovelluksia syntyy jatkuvasti, toiset niistä lähtevät nopeasti lentoon ja saavuttavat suuren suosion. Toiset puolestaan hiipuvat nopeasti. Viestinnän ammattilaisen on siis pidettävä jatkuvasti silmät ja korvat auki uusien trendien varalta ja oltava nopea ja ketterä liikkeissään, valitessaan yritykselleen sopivia viestintäkanavia. Tulevaisuudessa yhdeksi suureksi trendiksi ennustetaan virtuaalitodellisuutta, jonka osalta teknologia kehittyy jatkuvasti saavutettavammaksi.

miten sosiaalinen media on muuttanut viestintää

2. Yksisuuntaisesta viestinnästä aidoksi keskusteluksi

Nimensä mukaisesti sosiaalinen media on tuonut viestintään sosiaalisen elementin. Kun aiemmin viestintä oli yksipuolista asioiden tiedottamista yleisön suuntaan, nyt viestintä on enemmänkin keskustelua. Kuka tahansa voi helposti vastata ja kommentoida yrityksen tiedotteeseen matalalla kynnyksellä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on siis tasa-arvoistanut viestintää. Nyt kuka tahansa pääsee osallistumaan myös yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Viestijälle tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että kommunikointitaidot korostuvat. Yrityksen viestijän on pystyttävä aidosti keskustelemaan tiedotteista ja yrityksen viestistä muiden ihmisten kanssa, vaikka näkemykset eivät aina kohtaisikaan.

3. Somevaikuttajat tarjoavat kokonaan uuden kanavan

Sosiaalisen median kanaviin on kehittynyt täysin uusi ammattilaisten joukko, nimittäin some-vaikuttajat. Some-aikakaudella kenellä tahansa on mahdollisuus luoda alusta, jonka kautta tuottaa sisältöä jopa satojen tuhansien henkilöiden yleisölle. Näillä vaikuttajilla on siis valtaa lähes yhtä paljon kuin journalisteilla. Myös pienemmillä mikrovaikuttajilla saattaa olla suurta vaikutusvaltaa oman nichensä sisällä. Siksi PR-ammattilaisten on hyvä ottaa pitchauksissaan huomioon myös sosiaalisen median vaikuttajat, sillä heidän kauttaan on mahdollista tavoittaa myös nuoremman sukupolven ihmisiä, joita perinteinen media ei välttämättä enää tavoita.

4. Tempo on entistä nopeampi

Uutissykli on nopeutunut jo viimeisten kahden vuosikymmenen aikana verkkojournalismin yleistyttyä. Enää uutisia ei tarvinnut odottaa seuraavaan aamuun tai edes seuraaviin televisiouutisiin asti. Sosiaalinen media on kuitenkin kiihdyttänyt tätä tempoa entisestään. Esimerkiksi Twitter tuo uutiset ihmisten puhelimiin tai tietokoneiden ruuduille reaaliaikaisesti ja tapahtumia on mahdollista seurata myös livenä. Tämä ei vaikuta ainoastaan journalisteihin, vaan myös PR-ammattilaisiin. Yhä useammasta yritystilaisuudestakin järjestetään nykyään erilaista liveseurantaa ja uutiset leviävät maailmalle hetkessä. Tämä tulee huomioida myös tiedottamisessa sekä yrityksen omissa reagointiajoissa. Esimerkiksi kriisiviestintä on usein aloitettava välittömästi kriisin ilmettyä, eikä siis vasta harkinta-ajan jälkeen.

5. Yhteydenpito journalisteihin on helpottunut

Sosiaalisen median myötä myös yhteydenpitäminen ja juttuaiheiden pitchaaminen on helpottunut. Kun toimittajat olivat aiemmin ainoastaan puhelimen tai sähköpostin päässä, oli kynnys yhteydenottoon usein korkea. Sosiaalisessa mediassa toimittajat on helppo löytää ja heidän kiinnostuksenkohteensa on helppo selvittää. Esimerkiksi toimittajan tägääminen instagramissa tai vastaaminen toimittajan twiittiin on helppoa ja siksi kynnys yhteydenpitoon on matalampi.

Sosiaalinen media kehittyy jatkuvasti, joten on tärkeää pysyä perillä uusimmista työkaluista. Cision haluaa tarjota viestinnän ammattilaisille entistä parempaa palvelua myös sosiaalisen median hallinnassa. Siksi sosiaaliseen mediaan keskittyvä Falcon on nyt osa Cisionia. Jos haluat kuulla lisää Falconista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista, ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Iida-Emilia.lehtonen@cision.com'

About

Iida vastaa Cision Finlandin markkinoinnista ja viestinnästä. Hän on kiinnostunut etenkin strategisesta sisällöntuotannosta ja siitä, miten analytiikkaa voi hyödyntää viestinnän mittaamisessa ja kehittämisessä.