Lehdistötiedote on yritysviestinnän ja tiedottamisen kulmakivi, josta hyötyvät parhaassa tapauksessa kaikki osapuolet. Toimittajat saavat tiedotteista juttuideoita suoraan sähköpostiinsa ja yritykset puolestaan keräävät näkyvyyttä projekteilleen ja omille uutisilleen.

Lehdistötiedotteen kirjoittaminen on rutiinia viestinnän ammattilaiselle. Toisinaan kannattaa kuitenkin kerrata tehokkaan lehdistötiedotteen resepti, sillä nopeasti muuttuva mediakenttä vaatii paljon myös viestijältä.

Toimittajat odottavat entistä näkyvämpiä uutiskoukkuja

Kuten Cisionin toimittaja- ja viestijätutkimus 2018 kertoo, toimittajat arvostavat yrityksen yhteydenotoista eniten juuri lehdistötiedotetta ja he pitävät sitä luotettavimpina yritysviestinnän lähteenä.

Vaikka toimittajat odottavat ja arvostavat lehdistötiedotetta, ei se kuitenkaan tarkoita, että näkyvyyttä olisi tarjolla myös huolimattomasti kokoon kyhätylle tiedotteelle. Toimittajien huomiosta kilpaillaan ja näkyvyyttä saavat ainoastaan tiedotteet, joihin toimittajan on helppo tarttua.

Mitä tämä sitten tarkoittaa tiedottajan tai viestinnän ammattilaisen kannalta? Ainakin sitä, että lehdistötiedotetta kirjoittaessaan viestijän kannattaa keskittyä etsimään ja nostamaan esiin uutiskoukku, joka kiinnostaisi toimittajaa ja tämän kohdeyleisöä. Muista siis miettiä jo ennen tiedotteen lähettämistä, mikä on viestisi ydinsanoma ja miksi se on julkisuuden arvoinen.

Jos haluat lisää vinkkejä tehokkaamman lehdistötiedotteen kirjoittamiseen, lataa ilmainen oppaamme tästä.

Lehdistötiedote on tärkeä osa viestintää. Tiedote kannattaa kohdentaa oikein.

Kohdenna lehdistötiedote oikein

Pelkkä hyvän tiedotteen kirjoittaminen ei kuitenkaan riitä. Se täytyy myös kohdentaa oikeille henkilöille. Hyväkään tiedote ei saa ansaitsemaansa näkyvyyttä, jos se ei päädy oikeiden toimittajien tai vaikuttajien näkyville.

Tiedotteen kirjoittamisen jälkeen kannattaa miettiä, kuka viestistä voisi kiinnostua. Kiinnostaako tiedote ennen kaikkea tietyllä toimialalla työskentelevilä ihmisiä? Onko kyseessä paikallisesti kiinnostava uutinen tai ilmiö vai jotain, joka kiinnostaisi medioita myös kansainvälisesti?

On tärkeää saada sanoma oikeiden toimittajien ja vaikuttajien eteen. Usein onkin tehokkaampaa lähettää tiedote suoraan tietyn alan erikoistoimittajalle tai aihetta käsittelevälle bloggaajalle kuin jakaa tiedotetta satunnaisten toimitusten sähköposteihin.

Meillä Cisionilla on markkinoiden kattavin toimittajatietokanta, niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti. Kasvatat haluamaasi näkyvyyttä myös tarjoamiemme lisäkanavien, kuten Cision Newsin, Kauppalehden ja Taloussanomien kautta. Myös automaattisesti päivittyvän kotisivuintegraation avulla tavoitat juuri oikeat toimittajat, vaikuttajat ja päättäjät.

Ota meihin yhteyttä, jos haluat lisätietoja Cisionin tarjoamista yritysviestinnän ratkaisuista.

Lataa tästä ilmainen oppaamme tehokkaampien lehdistötiedotteiden lähettämiseen.

Iida-Emilia.lehtonen@cision.com'

About

Iida vastaa Cision Finlandin markkinoinnista ja viestinnästä. Hän on kiinnostunut etenkin strategisesta sisällöntuotannosta ja siitä, miten analytiikkaa voi hyödyntää viestinnän mittaamisessa ja kehittämisessä.